Kierownik działu sprzedaży – jakie kompetencje są potrzebne na tym stanowisku?
BMW jako lider branży motoryzacyjnej zapewnia swoim pracownikom szerokie możliwości rozwoju. Zaprojektowana ścieżka kariery umożliwia pięcie się po kolejnych szczeblach oraz awanse, jak i rozpoczęcie pracy po zdobyciu doświadczenia w innych firmach. Jednym ze stanowisk, które wzbudza duże zainteresowanie, jest Kierownik Działu Sprzedaży. Czym dokładnie zajmuje się taka osoba oraz jakie musi mieć kompetencje, aby otrzymać to stanowisko?
Kierownik Działu Sprzedaży — co to za stanowisko?
Kierownik Działu Sprzedaży to stanowisko, którego celem jest koordynacja pracowników zajmujących się sprzedażą w BMW. Taka praca w salonie samochodowym polega planowaniu działań zespołu, ich kontrolowaniu oraz inspirowaniu poszczególnych jego członków. Kierownik jest odpowiedzialny nie tylko za atmosferę w miejscu pracy oraz to, aby klient zawsze wychodził z niego zadowolony, ale także realizację wyników sprzedażowych. Musi więc posiadać umiejętności, które pozwolą mu zapanować nad tymi zróżnicowanymi aspektami.
Czym się zajmuje Kierownik Działu Sprzedaży?
Każdy dział sprzedaży w BMW składa się z Doradców ds. Sprzedaży. Kierownik zajmuje się przede wszystkim zarządzeniem ich pracą, dbaniem o to, aby przynosiła ona dobre wyniki, a także wspieraniem sprzedawców w rozwoju. Praca w motoryzacji wymaga nie tylko umiejętności technicznych, ale także miękkich i to właśnie o nie w głównej mierze powinien dbać Kierownik. Dlaczego? Ponieważ mają znaczący wpływ na sprzedaż. Ponadto do zadań na tym stanowisku należą także:
- opracowywanie planów sprzedaży — zarówno ilościowych, jak i jakościowych,
- opracowywanie budżetów — mają one znaczący wpływ na efektywną pracę całego zespołu,
- dbanie o codzienną działalność salonu — tak, aby zarówno pracownicy, jak i klienci czuli się w nim doskonale,
- aktywny udział w obsłudze klienta — praca w motoryzacji na stanowisku kierowniczym to także świecenie przykładem oraz pokazywanie zespołowi, w jaki sposób jeszcze lepiej można wypełniać swoje obowiązki.
Jakie umiejętności powinien mieć Kierownik Działu Sprzedaży?
Od Kierownika Działu Sprzedaży, którego interesuje praca w salonie samochodowym BMW, oczekuje się przede wszystkim doświadczania na podobnym stanowisku. Powinien on umieć zarządzać sprzedażą nawet w stresogennych warunkach. Choć powyżej wymienione zadania nie wydają się być niczym skomplikowanym, to ich odpowiednia koordynacja i łączenie wymaga zaawansowanych umiejętności. Dzięki temu jednak jego kariera w BMW będzie mogła coraz bardziej się rozwijać. Choć w salonach zazwyczaj panuje miła i spokojna atmosfera, to nie da się ukryć, że tak jak w każdej pracy, od czasu do czasu pracownicy muszą umieć odnaleźć się w niestandardowych warunkach. Będąc Doradcą ds. Sprzedaży, jest to znacznie łatwiejsze niż w przypadku Kierownika Działu Sprzedaży.
Kierownik Działu Sprzedaży — najważniejsze cechy.
Dodatkowe umiejętności i cechy, którymi powinien móc pochwalić się Kierownik Działu Sprzedaży, to:
- umiejętność komunikacji,
- umiejętność tworzenia realistycznych planów sprzedażowych,
- umiejętność planowania budżetu,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność perswazji,
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- samodyscyplina i samodzielność,
- zdolność łagodzenia konfliktów,
- pewność siebie,
- pasja i zaangażowanie.
Dlaczego warto zostać Kierownikiem Działu Sprzedaży w BMW?
Kariera w BMW na stanowisku Kierownika Działu Sprzedaży niesie za sobą bardzo duże wymagania. Istnieje jednak wielu chętnych na tę posadę, ponieważ w ślad za nimi podążają także atrakcyjne benefity. Poza adekwatną płacą, praca w salonie samochodowym wiąże się przede wszystkim z prestiżem i poszanowaniem społecznym. W salonach marki zawsze panuje przyjazna atmosfera. Pracownicy mają możliwość rozwijania swoich pasji, stawiania sobie nowych celów i spełniania ambicji zawodowych. Kariera w BMW to rozbudowane programy szkoleniowe, różnorodne zadania oraz możliwość kontaktu z technologią i produktami premium. Praca w motoryzacji nigdy nie była tak przyjemna!